hits

Bokanmeldelse

S mange kontakter br du ha p LinkedIn!

Jeg fr ofte sprsml om hvor mange kontakter man skal- eller br ha p LinkedIn. Eller hva man gjr nr man fr en invitasjon fra en bruker man aldri har snakket med, eller vet hvem er. Mitt svar er alltid at jeg er liberal og anbefaler andre det samme.

Du br sjekke om invitasjonen kan vre en spammer. Noen enkle kjennetegn er at profilen mangler bilde, eller at den generelt er tynn, med lite informasjon. I s fall br du avvise den.

Virker profilen seris med god informasjon om bde yrkeserfaring og utdannelse, nrmer jeg meg aksept.


Hvis den som inviterer meg til kontakt er en seris person i yrkeslivet, og nsker knytte kontakt med meg, s er jo det egentlig smigrende. Selv om vi ikke har truffet hverandre tidligere.

Selv om vi ikke har truffet hverandre, kan vi ha omrder som er felles. Vi kan ha gtt p samme skole, med samme fagkrets. Vi kan ha forskjellig fagkrets, men fremdeles samme skole. Vi kan ha samme fagkrets, men fra forskjellige skoler. Vi kan ha jobbet i samme virksomhet, eller i samme bransje p et tidspunkt.

Det er i det hele tatt mange omrder der vre veier kan ha krysset hverandre, og som er rsaken til at den andre personen n inviterer meg til kontakt.

"Snne som meg" som med visse mellomrom er i media, eller synlig p en blogg som denne, fr ogs invitasjoner fra folk som synes jeg har sagt noe smart. Det gjelder ogs om jeg for eksempel har holdt foredrag p en fagkonferanse. De invitasjonene jeg fr som resultat av min synlighet sier jeg i hvert fall ikke nei til. Hvis leseren/tilhreren synes at det jeg sier eller fremfrer er klokt og velformulert, s er jo det en kontakt jeg br vre veldig velvillig til.

Et viktig sprsml er hvor du driver virksomhet i dag, og hvor du har tenkt gjre det i fremtiden. Dersom du driver virksomhet innenlands, og ikke ser for deg at du vil bevege deg mye over landegrensene i fremtiden, kan du godt avsl invitasjoner fra utlendinger.

Dersom du har virksomhet utenlands i dag, eller ser for deg at det kan bli aktuelt i fremtiden, ville jeg vre liberal med invitasjoner fra utlendinger ogs, for bygge nettverk for fremtiden.

Grunnen til at jeg er spass liberal, er at jeg alltid tenker nettverk. Hvem vet nr jeg fr behov for kjenne en rekrutterer? En selger i hotellbransjen? En advokat som kan selskapsrett? En annen advokat? En konomisjef? En?..(fyll i det som passer)?

Hvis du bruker skefunksjonen p LinkedIn, og sker etter alle ingenirer i Oslo, s fr du opp alle i ditt "Frste ledd", det vil si dem du har direkte kontakt med, og alle i "Andre ledd", det vil si dem som dine frsteleddskontakter har frsteledds-kontakt med.

Hvis du har ti kontakter fordi du er selektiv, og hver av disse har ti kontakter, sker LinkedIn i en base p totalt 110 kontakter. Dersom du har 500 kontakter, og hver av disse har 500 kontakter, sker LinkedIn i en base p 250.500 kontakter. Noen skarpe hoder vil hevde at et antall av kontaktene vil vre overlappende, og at totalen derfor er mindre. De har rett, men selv om vi reduserer med 20% for overlapp, s vil basen i det siste eksempelet vre p 200.000 personer.

Det sier seg selv at hvis du er p jakt etter nye forretningspartnere, finner du flere aktuelle jo strre basen er.

Omgivelsene endrer seg stadig raskere, og i morgen fr du behov for finne kontakter du ikke drmmer om i dag. Nye kontakter finner du gjennom aktiv nettverksbygging, og da fremstr LinkedIn fortsatt som det beste verktyet.

Jeg har tidligere skrevet om skefunksjonen i LinkedIn, den viktige overskriftenMultimediafunksjonen, sagt hvor enkelt det er bygge nettverk, og ikke minst sagt at LinkedIn gjr deg best der du er i dag. Bruk abonnementsfunksjonen til hyre i skjermbildet for f varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rdgiver i SEMCO International AS med fokus p digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg p edgar.valdmanis@semco.no og 95234608

Digitale ansatte krever digitale ledere

I helgen kom jeg over denne artikkelen p NRK.no, Digitale barn trenger digitale foreldre. Artikkelen er (minst) like relevant i nringslivet og i offentlig forvaltning. Det er bare erstatte "barn" med "ansatte" og "foreldre" med "ledere".

Hvor mange ledere er det som er virkelig gode digitalt? Som kjenner virksomhetens ulike lsninger for drift, kundehndtering med mer?

Ikke minst ? hvor mange ledere er det som kjenner virksomhetens web og tilstedevrelse i sosiale medier? Gjr du?

Vet du om web-sidene dine er lesbare p mobil? Har du sjekket? Vet du hvem som er ansvarlig for hvordan virksomheten frontes i sosiale medier? Og med hvilket resultat?

Har du selv en profil p LinkedIn? Nr sjekket og oppdaterte du profilen sist?

Hvor mange norske ledere kjenner begrepet Inbound Marketing? Alts at man fremfor den tradisjonelle roperten skaper interesse for virksomheten slik at kunder etterspr det du selger?

Det er helt greit innrmme at du knappest har hrt begrepet, du er i godt selskap med de aller fleste. Begrepet er rimelig nytt.

Den gode nyheten er at det finnes en utmerket bok som drar deg gjennom (nr sagt) alt du trenger vite. Outside-In Marketing ? using big data to guide your content marketing anbefales p det varmeste.



 

Bokens forfattere James Mathewson og Mike Moran har begge lang erfaring innenfor markedsfring, og har vrt p nett siden det ble kommersielt tilgjengelig tidlig p 90-tallet.

Forfatterne beskriver p en lettfattelig mte alle relevante begrep og buzzwords og hvordan du utnytter disse til skape resultat for virksomheten din.

Det pleide hete at ?50% av markedsfringskostnadene er bortkastet, men jeg vet ikke hvilke 50%?. Bruker du inbound marketing riktig, og mler slik forfatterne beskriver, kan du snart legge det utsagnet i arkivet for ?Utsagn utgtt p dato?.

Vi kommer neppe dit at 100% av markedsfringskostnadene er vel anvendt til enhver tid. Verden snurrer raskere og raskere enn fr, og markedssituasjonen med den. Men med et bevisst forhold til digitale verkty gjennomgende vil du til enhver tid ligge foran majoriteten. Godt foran.

Jeg blir stadig forundret over antallet websider som ikke er mobiltilpasset. Antallet ledere som s vidt har en profil p Facebook og/eller LinkedIn, men ikke har vrt inne de siste 12 mneder. Antallet virksomheter der ledelsen penbart ikke snakker med markedsavdelingen.

Boken er en god hjelp

  • for dem som forstr at i 2016 kommuniserer vi digitalt, og ved gjre det riktig kan man ligge foran markedet for vrig
  • for dem som vil lre mer om hvordan gjre det riktig?
  • For dem som forstr at digitale ansatte krever digitalt lederskap

Boken br leses i flere omganger, ispedd jevnlige diskusjoner med bde markedsavdeling og IT-avdeling. Begge disse m p banen for f iverksatt rette tiltak, og gjennomfrt mlinger av tiltakene.

Det innebrer rett og slett at man like gjerne kan bestille ?klasse-sett? av boken. Her br flere i ledergruppen, markedsavdelingen og IT-avdelingen lese parallelt og diskutere seg imellom hvordan man tilpasser innhold og tiltak til den enkelte virksomhet og virksomhetens markedssituasjon. Innholdet er ikke noe man innfrer og gjennomfrer p en ettermiddag.

Etter hvert som man leser, innfrer, tester, mler, justerer, mler igjen, justerer igjen?.. er jeg sikker p at man bde ser og fler resultatene.

En sekser p terningen.

Disclaimer: Jeg har ftt boken som anmeldereksemplar. Jeg brukte Mike Moran som foredragsholder ved et par anledninger i min tid som markedsdirektr i Dataforeningen. Siste gang i 2008. Fordi han er flink. Utover det har jeg ingen kommersielle bnd til verken forlag eller forfattere.

Fakta:

  • Tittel : Outside-In Marketing - using big data to guide your content marketing
  • Forfatter : James Matthewson og Mike Moran
  • Forlag: Pearson / IBM Press
  • Antall sider : 164
  • Pris 24,99 USD

Jeg er senior rdgiver i SEMCO International AS, med fokus p digital kommunikasjon. I denne bloggen bidrar jeg med tips om Nettverking, Smartere bruk av LinkedIn og Digital Kommunikasjon generelt. Du finner tidligere poster ved scrolle nedover p http://edgarvaldmanis.blogg.no/.
Dersom du og dine kolleger nsker rd og veiledning innenfor mine omrder, treffer du meg p 95234608 og edgar.valdmanis@semco.no.