Derfor er LinkedIn-bildet ikke viktig

I tillegg til at jeg jevnlig holder kurs i smartere bruk av LinkedIn, får jeg en rekke forespørsler om å "se på profilen min, og gi noen kjappe kommentarer". Det første jeg ser på er bildet av deg.

Årsaken til det er at dersom du har bilde på profilen, er det 7 ganger større sjanse for at den som søker etter profiler som din, vil klikke gjennom fra søket for å se hele profilen. Det vil si at når jeg søker etter for eksempel "Regnskap i Oslo-området" og får opp en lang liste, så klikker jeg på de som har bilde, og IKKE på dem som kun har en avatar. Se eksempelet nedenfor. Den nederste profilen har 7 ganger større sjanse for klikk enn de to over.


De fleste ønsker å bli funnet for å bli kontaktet om nye muligheter.

Selv de som har det helt fint i sin nåværende jobb synes det er hyggelig å høre om alternativer. Det er ikke alltid det er snakk om ny jobb. Det kan være forespørsel om et foredrag, et styreverv, et prosjekt eller rett og slett invitasjon til et spennende nettverk.

Dersom du ønsker å bli funnet og kontaktet bør du altså ha et bilde fremfor bare en avatar.

Dernest bør du ha det som defineres som et godt LinkedIn-bilde. Følgende tommelfinger-regler gjelder:

  1. Et portrettfoto, det vil si et bilde fra brysthøyde og opp, tatt mest mulig rett forfra
  2. Du ser inn i kameraet, slik at jeg som besøker profilen din får øyenkontakt
  3. Det er fint om du smiler, da virker du imøtekommende
  4. Du bør være kledd "forretningsmessig". Det vil si at alle feriebilder er uaktuelle
  5. Det skal heller ikke være bildet av deg når du har vunnet Birken eller lignende. For Petter Northug, Marit Bjørgen og to håndfuller andre er det å gå skirenn jobben deres. Vi andre har en annen jobb, og gjør idrettsaktiviteter på fritiden
  6. Det er kun deg i bildet. Dette er din personlige profil, og da skal ingen andre være med på bildet. Selv ikke om den andre personen er Erna Solberg, Sir Richard Branson eller andre du ønsker å bli assosiert med
  7. Det bør være en nøytral bakgrunn, og heller ingen andre personer i bakgrunnen
  8. Det bør være rimelig aktuelt, det vil si helst ikke eldre enn to-tre år.

Når jeg forklarer dette, er det mange som spør "Er det så viktig da?", og da svarer jeg at det er ikke viktig, det er avgjørende! Når LinkedIn er blitt den plattformen som skaper flest leads for B2B-selgere, må du ta alle detaljer på alvor.

Jeg gjentar at bilde eller ikke bilde har en 7-gangers-effekt for om jeg i det hele tatt klikker gjennom til profilen din. Når jeg klikker er fremdeles bildet av deg det første som møter meg på profilen din. Det er ofte det som avgjør om jeg leser videre eller ei. Pirk? Detalj? Mulig det, men djevelen er i detaljene.

kursene som Christoffer Bertilsson og jeg selv holder nå, har vi med oss fotograf Peder Klingwall. I tillegg til å bidra faglig, tar han nye profilbilder av alle deltakerne i løpet av dagen, så alle får et fint nytt bilde til profilen. Så er i hvert fall den avgjørende detaljen på plass.

Må du bruke en profesjonell fotograf? Nei, det viktigste er å følge tommelfinger-reglene jeg har nevnt. Litt hjelp fra en kollega med et mobilkamera kan gi helt OK bilder, men en profesjonell fotograf passer på de detaljene som en kollega ikke vet at han skal passe på, og løfter bildet av deg enda to hakk opp. Derfor velger vi å bruke Peder.

Vil du lære mer?

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedInden viktige overskriftenMultimediafunksjonensagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag, antydet hvor mange kontakter du bør ha og at ledere må ha en digital profil.
Hvis du synes disse artiklene er interessante, er det dagens gladnyhet at vi dekker mye, mye mer i workshopen vår. Klikk på banneret nedenfor, for mer info.

Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i SEMCO International AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg på edgar.valdmanis@semco.no og 95234608

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits