Slik får du suksess med LinkedIn!

Jeg får jevnlig spørsmål om hvordan man får "suksess" eller "lykkes" på LinkedIn. Her gir jeg deg de tre viktigste faktorene.


1. Ha et mål / Vet hva du vil

Det er vanskelig å si om du "lykkes" dersom du ikke har satt deg et mål på forhånd. Hva er din definisjon av "suksess"? 
Er det flere kontakter?
Flere kontakter i bestemte bransjer?
Kunnskapsdeling og tankelederskap?
Ny jobb / Karriereutvikling?
Finne nye kunder / Selge mer?
Noe helt annet?

Det er først når du har satt deg et mål at det kan måles, og at du kan gå videre

2. Tilstedeværelse

LinkedIn vokser jevnt og trutt med ca 800 nye norske brukere hver dag, og hvis du ikke er der allerede bør du absolutt gå til Linkedin og opprette en profil i dag. Du kan jo ikke nå noe mål uten å være tilstede.

Ta deg tid til å opprette en ordentlig profil der du setter inn et godt profilbilde, skriver navnet ditt korrekt uten kallenavn, skriver hva du gjør i dag, skriver en kort oppsummering, og deretter fyller i både jobb- og utdannelseshistorikk som et minimum. Det er mer å fylle i, men det kan vi komme tilbake til ved en senere anledning. 

Sørg for at du korrekturleser, så du ikke har irriterende stavefeil noe sted i historikken din. Det er ikke alltid du ser stavefeil selv, så et godt tips er å be en god venn eller kollega lese korrektur for deg.

Det jeg har beskrevet her tar fort en time+ for oss som har levd og jobbet noen år. I visse tilfeller tar det to timer, hvis du har jobb-hoppet en del, men ta den tiden som trengs for å gjøre det ordentlig.

3. Prioritering

I likhet med alt annet du gjør, er det slik at øving gjør mester, og du lykkes med det du bruker tid på. Det er altså snakk om prioritering. I en tidligere bloggpost beskrev jeg hvordan det er mulig å få 80% av nye salgsleads fra LinkedIn. Men det krever at du er aktivt tilstede.

Å være aktivt tilstede innebærer å dele kunnskap og kompetanse på egen vegg. Størst oppmerksomhet får du ved å dele både andres og egne innlegg.

Dernest bør du bruke bloggverktøyet Pulse (skifter navn til Publisher i disse dager, og brukere får suksessivt tilgang til den nye versjonen). Her skriver du lengre innlegg, det ideelle er 500-700 ord om et fagområde du brenner for og har kunnskap om.

Så deltar du i et par-tre grupper der du igjen hjelper andre med spørsmål de tar opp.

Dersom du følger disse tre rådene Målsetning - Tilstedeværelse - Prioritering, og er aktivt tilstede, så bør du være på god vei til suksess. 

Vil du lære mer?

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedInden viktige overskriftenMultimediafunksjonensagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag, antydet hvor mange kontakter du bør ha og at ledere må ha en digital profil.
Hvis du synes disse artiklene er interessante, er det dagens gladnyhet at vi dekker mye, mye mer i workshopen vår. Klikk på banneret nedenfor, for mer info.

Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i Valdmanis & Co AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg på  edgarvaldmanis@gmail.com og 95234608

Ã?n kommentar

stein andsen

30.10.2016 kl.13:03

Jeg lurer på en ting. Hvor stor nytte har pensjonister av dette? Jeg er pensjonist og får masse jobbtilbud gjennom LinkedIn hele tiden. Alle er nok ikke reele, men hva nytte har jeg av dette? Ingen ting. Bare tøys. Men for ungdom, voksne og yngre eldre, kan det muligens være nyttig. Slutt å sende meg slike e-poster med jobbtilbud gjennom LinkedId. Gamle folk helt ned i fimtiårsalderen har store problemer med å bli ansatt i nye stillinger. Dette er ikke NORGE tjent med, men det er en annen sak myndighetene må ta tak i og rydde opp i.

Skriv en ny kommentar

hits