Her er kanalen som står for 80% av leads fra SoMe

En fersk rapport fra USA viser overraskende resultat når man ser hvor bedrifter henter leads fra sosiale medier.

Man skulle tro at den største kanalen serverer flest leads. Der er det flere brukere enn i andre kanaler, og brukerne oppfattes også å være vesentlig mer aktive der enn i andre kanaler.

Men overraskende nok viser undersøkelsen som er grunnlag for rapporten et annet resultat.


Av det totale antallet salgsleads man henter fra sosiale medier, står LinkedIn for 80,33%! LinkedIn har drøyt 440 millioner brukere på verdensbasis. Facebook har over 1,7 milliarder brukere, det vil si 4 ganger så mange brukere som LinkedIn, men står for bare 6,73% av de leads som kommer fra de sosiale kanalene.

Det er mildest talt oppsiktsvekkende. Eller ikke.

Jeg har gjentatte ganger sagt at Facebook er Lunsjsamtalen. Der er det hyggelig, for der deler vi jobb, ferier, middager, bursdager, politikk, kultur, musikk og mye annet på kryss og tvers.

Samtidig har jeg sagt at LinkedIn er Jobbsamtalen. Den er noe mer formell og saklig, for der deler vi jobb, rekruttering, fag og kompetanse.

Hva har størst verdi for å gjøre en best mulig jobb?

Leads kommer ikke av seg selv. Uansett kanal må du jobbe for resultatene. Hvis du ikke kjenner deg igjen i resultatene lenger opp, kan det være at du ikke bruker nok tid og innsats på LinkedIn. Dersom du bruker mesteparten av sosiale medier-tiden din i andre kanaler, bør de kanalene gi deg flere leads og flere kunder over tid. Naturlig nok.

Tallene forteller meg at det lønner seg å styre tiden mot LinkedIn og bruke mer tid der, for der er det "lavt-hengende frukt". Det er 1.650.000 nordmenn på LinkedIn og tallet vokser med 800 nye brukere hver dag. Åttehundre nye brukere hver dag ? det er et fullsatt Oslo Spektrum på mindre enn 14 dager! Det svinger det av, spør du meg!

Hvis du vil lære mer om 80%-kanalen og hvordan du bruker den smartere, er du velkommen på en heldags-workshop jeg kjører sammen med Christoffer Bertilsson fra nettly.no i nær fremtid. Sammen har vi mer erfaring med LinkedIn enn de fleste andre. Vi vet hva som fungerer, og hva ikke . Vi vet hvorfor noe fungerer, og noe annet ikke. Nå deler vi med deg. Håper å se deg der.

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedInden viktige overskriftenMultimediafunksjonensagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag, antydet hvor mange kontakter du bør ha og at ledere må ha en digital profil.
Hvis du synes disse artiklene er interessante, er det dagens gladnyhet at vi dekker mye, mye mer i workshopen vår.



Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i SEMCO International AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg påedgar.valdmanis@semco.no og 95234608

 

6 kommentarer

jøss

07.09.2016 kl.12:18

Kanskje er facebook en formidagssamtale, eller er det et dataspill?

oja, det er et dataspill, dere sitter å spiller det, voksen som barn, og har enda ikke fått med dere at dere spiller dataspill....hihi

tenk det

07.09.2016 kl.12:27

Dette er ikke kritikk, jeg bare påpeker at daspillene face, twitter og linkedin og hva de heter alle sammen, er ingenting annet en et spill, et spill som foregår inne på en dataskjerm, jeg ser du har sosiale medier som yrke, vet du hva, den jobben skulle jeg tatt liggende sidelengs i sofaen samtidig med jeg drikker to kopper kaffe.

Den dagen, tilogmed DU bloggforfatter oppdagger at det er et dataspill, samtidig får du lønn for å drive med sisiale medier, og enda har du ikke fått med deg det jeg har ment nå...tsk, du skulle ikke hatt lønn i hele tatt for du har ikke greie på ting, du skal liksom hjelpe folk med Linkedin osv? Så har du egentlig ikke fått med deg at det er et dataspill? Egentlig kan jeg godt forstå at Linkedin er den som gir deg best treff når man deler ting via nett,det er jo bare å se på forskjellen mellom Linkedin og Facebook, forskjellen der er veldig viktig, og for meg så blir ikke jeg så overrasket over de tallene som du ble,,,,

Skal jeg inn på twitter og bli hetset litt, det er sosiale medier i dag, en barnehage full av voksne folk som ikke har lært seg oppdragelse.

Re: "tenk det"

07.09.2016 kl.20:25

Bloggforfatteren her kan i det minste grunnleggende grammatikk.

til Re

11.09.2016 kl.13:08

Det er alltid så koselig med folk som klager på det grammatiske og ikke får med seg poenget i tekst.

da har du egentlig tapt da når du begynner sånn

BA

15.09.2016 kl.06:26

Tror vi skal ta en kaffe snart Edgar ;-)

Frode Flex

15.09.2016 kl.12:44

Kanskje ikke så overraskende at det er businessdelen av SoMe som kommer frem som best lead generator, men interessant likevel.

Det er ikke lett å overtale det norske folk Edgar, med kommentarer som over. Jeg sitter selv mye med SoMe og har stor suksess med dette, og uten den innsikten det gir i hva som rører seg og hva folk og bedrifter bryr seg om så vandrer jeg i mørket. Norge henger milevis etter våre naboland og ikke minst USA. SoMe som leadgenerator og kanal for å drive salg er kommet for å bli og er på ingen måte et spill men en kamp om oppmerksomheten. Det kommer til å ta av i Norge også, og DU har valget om å være tidlig ute eller ikke. Men for meg er det viktig å skille mellom Face, Link, Twitt osv. Face er for meg helt privat, Link er business og Twitter for kjendiser og politikere til å nå raskt ut til folket.

Stå på :-)

Skriv en ny kommentar

hits