Ledere er på jobbsøk de og!

Forrige uke skrev jeg om digitale krav til ledere. Jeg hentet inspirasjon fra en artikkel av BI-professor Linda Lai, og la vekt på at ledere må ha en digital profil for å gjøre en best mulig jobb der de er i dag. Men samtidig må ledere må tenke fremover, og tenke jobbsøk, like mye som alle andre ansatte.

Det er ikke lenger noen jobber som er "sikre". Bransje etter bransje møter ny konkurranse eller utsettes for omveltning.

Spotify, Tidal og andre har snudd opp-ned på musikkbransjen. Uber, Lyft og andre konkurrerer mot de etablerte taxi-sentralene. Airbnb konkurrerer mot tradisjonelle hotelltilbud. Nabobil.no utfordrer leiebilbransjen, og bilbransjen i det hele tatt.

Blogger som denne konkurrerer med de etablerte redigerte mediene. Jeg er ikke blant dem med størst trafikk, men når det er noen tusen som meg, så påvirker det mediebransjen det og.

Disse er bare blant de eksemplene som nevnes oftest og mest. Det finnes en rekke andre eksempler på bransjer og virksomheter som møter en ny hverdag.

Oljebransjen påvirkes av lave oljepriser, det har vi fått med oss. Men i tillegg påvirkes bransjen av politikere som setter miljø på agendaen, og TV-program som "Live redder verden. Litt".

I tillegg til direkte omveltninger for hele bransjer, kommer at virksomheter kjøpes, selges, fusjoneres og fisjoneres. Det er ikke nytt, det har skjedd i årevis, og det påvirker selvfølgelig jobbmarkedet.

Når to virksomheter slås sammen, er det bare plass til én administrerende direktør, én markedsdirektør, en økonomidirektør - i det hele tatt bare én ledergruppe.

I visse tilfeller lager man en "retrettstilling" til den som ikke når opp, men det er gjerne ikke så attraktivt. Hvis du var markedsdirektør før fusjonen, er "Direktør for forretningsutvikling" ikke like attraktivt etter fusjonen. Selv om det ikke var planen, er du plutselig på jobbjakt du og.

Hvis du ikke har tenkt på LinkedIn tidligere er det på høy tid å gjøre det nå. Dersom du vil stå bedre rustet enn dine konkurrenter, bør du gjøre litt mer enn standard. Det vil si litt mer enn navn, to siste arbeidsgivere og siste skole/høyskole.

I følge hodejeger Espen Lande Walbeck i Link International er det viktig å jobbe med beskrivelsen (Summary) og tenke på relevante nøkkelord når du utformer teksten i summary og beskrivelsen av stillingene du har hatt.

- Det kan for eksempel være .net, C#, B2B, EPCI, MBA, Lean og lignende. Nøkkelordene skal basere seg på den kompetansen du har tilegnet deg gjennom nåværende og tidligere jobber. Bruk av nøkkelord er essensielt for å bli fanget opp av hodejegere / researchere når de leter etter kandidater til upubliserte stillinger. Dette er fordi mange hodejegere og researchere bruker det som kalles "boolean search strings" når de leter etter aktuelle kandidater på LinkedIn, sier Walbeck.


Min samarbeidspartner, Christoffer Bertilsson i nettly.no har laget en 7-punkts-liste som kan være god å ha. Du ser at de 6 første dreier seg om søkeord de og. I en tidligere post her skrev jeg selv noe av det samme.

I forrige post pekte jeg som sagt på Linda Lais seks digitale krav til ledere.  Hennes krav nr 3 lyder: Ledere må være bevisst på hvordan de kan utvikle en profesjonell digital profil og identitet, innad og utad.

For å forsterke din digitale profil - Når du har fulgt rådene om søkeord, anbefaler jeg deltakelse i et par relevante grupper, og at du deltar aktivt i diskusjonene som går. Da bygger du ytterligere innhold inn i din digitale tilstedeværelse.

- Fordelen ved å delta i relevante gruppediskusjoner, er at du blir synlig for alle i gruppen. Det kan være et smart trekk dersom du er på utkikk etter en ny jobb, da det ofte er flere hodejegere og potensielle arbeidsgivere i jobb- og fagrelaterte LinkedIn grupper, forteller Espen Lande Walbeck

Jeg minner om at LinkedIn vokser med 800 nye norske brukere hver dag. I løpet av 14 dager tilsvarer det et fullsatt Oslo Spektrum! Og det er bare de nye brukerne. De 1.650.000 som er der allerede teller jeg ikke da. For et nettverk å bli med i! Trenger du hjelp til å komme i gang, eller til å gjøre det bedre, kan du kontakte meg.

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedInden viktige overskriftenMultimediafunksjonensagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag, antydet hvor mange kontakter du bør ha og at ledere må ha en digital profil.

Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i SEMCO International AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg påedgar.valdmanis@semco.no og 95234608

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits