Ledere må ha en digital profil!

For noen dager siden kom jeg over en interessant artikkel av Linda Lai, professor ved BI´s Institutt for Ledelse og Organisasjon. Hun stiller seks digitale krav til ledere.

Artikkelen er fra 15.oktober 2015, men jeg opplever den som like aktuell nesten et år etterpå. Det sies og skrives mye om digital kompetanse, men jeg opplever ikke at det skjer mye på ledernivå.



(skjermdump fra BI.no)

For noen år siden startet Simen Sommerfeldt i Bouvet og styret i Dataforeningen Østlandet, initiativet Lær kidsa koding sammen med Torgeir Waterhouse i IKT-Norge. Det er fremragende, og får mye velfortjent positiv omtale. Så de kommende generasjoner blir digitale så det holder.

Men litt lenger opp i alder, hva skjer der? Hvor mange ledere er det som publiserer sine tanker på egen blogg, på en blogg på firmaets webside, her på Blogg.no eller på LinkedIn Pulse?

Eller deltar i diskusjonstråder på de mange gruppene på LinkedIn eller Facebook? På de to plattformene alene finnes det et hav av grupper for ulike interesser og fagområder.

Ingen av disse områdene krever mer teknologisk kompetanse enn det du trenger for et word-dokument eller en epost, men ved å utnytte mulighetene viser du som leder at du er på samme arena som dine ansatte.

Linda Lais digitale krav nr 3 lyder: Ledere må være bevisst på hvordan de kan utvikle en profesjonell digital profil og identitet, innad og utad.

Jeg benytter anledningen til å peke på LinkedIn som den beste plattformen for å etablere og utvikle en digital profil.  Mange er der, men mange med en altfor syltynn profil.

Ved å utnytte muligheten til å beskrive deg selv og hva du tror på i Oppsummeringen, får du sagt mye allerede der.

Under Erfaring og Utdanning, beskriver du de enkelte trinnene med 2-5 linjer om innholdet, det vil si hva du har gjort og skapt. Så vet den som besøker profilen din straks litt mer.

Samtidig vil jeg anbefale deltakelse i et par relevante grupper, og at du deltar aktivt i diskusjonene som går. Da bygger du ytterligere innhold inn i din digitale tilstedeværelse.

Denne informasjonen er nyttig for alle potensielle forretningspartnere som vil vite litt mer om deg før de møter deg første gang.

Det sies at 60-70% av kundereisen er gjennomført før man møter en selger. Det beskrives blant annet i denne bloggposten på Digital Hverdag (abonnement anbefales!).

Hva om du ikke er med på den reisen fordi du ikke har det Linda Lai kaller en profesjonell digital profil og identitet?

Hva med de tilfellene der Bedrift A søker partnerskap for å stå sterkere i en tilbudsprosess, og din bedrift har akkurat den kompetansen som etterspørres? Det å utvikle partnerskap og finne rette potensielle partnere er kundereise så god som noen. Når du som leder ikke går foran med en god digital profil, blir det ikke tatt på alvor nedover i rekkene heller. Derfor blir dere i visse tilfeller ikke forespurt om å delta. Det er jo synd når alt som behøves er litt investering i tid og oppmerksomhet.

LinkedIn vokser med 800 nye norske profiler hver dag. I løpet av 14 dager tilsvarer det et fullsatt Oslo Spektrum. Og det er bare de nye brukerne. De 1.650.000 som er der allerede, er der allerede. For hver dag som går, er det stadig flere som tar grep for å optimalisere profilen sin.

Dersom du nå ønsker å løfte din digitale tilstedeværelse er det bare å ta kontakt, jeg hjelper deg gjerne!

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedInden viktige overskriftenMultimediafunksjonensagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag, og antydet hvor mange kontakter du bør ha.

Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i SEMCO International AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg påedgar.valdmanis@semco.no og 95234608

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits