Så mange kontakter bør du ha på LinkedIn!

Jeg får ofte spørsmål om hvor mange kontakter man skal- eller bør ha på LinkedIn. Eller hva man gjør når man får en invitasjon fra en bruker man aldri har snakket med, eller vet hvem er. Mitt svar er alltid at jeg er liberal og anbefaler andre det samme.

Du bør sjekke om invitasjonen kan være en spammer. Noen enkle kjennetegn er at profilen mangler bilde, eller at den generelt er tynn, med lite informasjon. I så fall bør du avvise den.

Virker profilen seriøs med god informasjon om både yrkeserfaring og utdannelse, nærmer jeg meg aksept.


Hvis den som inviterer meg til kontakt er en seriøs person i yrkeslivet, og ønsker å knytte kontakt med meg, så er jo det egentlig smigrende. Selv om vi ikke har truffet hverandre tidligere.

Selv om vi ikke har truffet hverandre, kan vi ha områder som er felles. Vi kan ha gått på samme skole, med samme fagkrets. Vi kan ha forskjellig fagkrets, men fremdeles samme skole. Vi kan ha samme fagkrets, men fra forskjellige skoler. Vi kan ha jobbet i samme virksomhet, eller i samme bransje på et tidspunkt.

Det er i det hele tatt mange områder der våre veier kan ha krysset hverandre, og som er årsaken til at den andre personen nå inviterer meg til kontakt.

"Sånne som meg" som med visse mellomrom er i media, eller synlig på en blogg som denne, får også invitasjoner fra folk som synes jeg har sagt noe smart. Det gjelder også om jeg for eksempel har holdt foredrag på en fagkonferanse. De invitasjonene jeg får som resultat av min synlighet sier jeg i hvert fall ikke nei til. Hvis leseren/tilhøreren synes at det jeg sier eller fremfører er klokt og velformulert, så er jo det en kontakt jeg bør være veldig velvillig til.

Et viktig spørsmål er hvor du driver virksomhet i dag, og hvor du har tenkt å gjøre det i fremtiden. Dersom du driver virksomhet innenlands, og ikke ser for deg at du vil bevege deg mye over landegrensene i fremtiden, kan du godt avslå invitasjoner fra utlendinger.

Dersom du har virksomhet utenlands i dag, eller ser for deg at det kan bli aktuelt i fremtiden, ville jeg være liberal med invitasjoner fra utlendinger også, for å bygge nettverk for fremtiden.

Grunnen til at jeg er såpass liberal, er at jeg alltid tenker nettverk. Hvem vet når jeg får behov for å kjenne en rekrutterer? En selger i hotellbransjen? En advokat som kan selskapsrett? En annen advokat? En økonomisjef? En?..(fyll i det som passer)?

Hvis du bruker søkefunksjonen på LinkedIn, og søker etter alle ingeniører i Oslo, så får du opp alle i ditt "Første ledd", det vil si dem du har direkte kontakt med, og alle i "Andre ledd", det vil si dem som dine førsteleddskontakter har førsteledds-kontakt med.

Hvis du har ti kontakter fordi du er selektiv, og hver av disse har ti kontakter, søker LinkedIn i en base på totalt 110 kontakter. Dersom du har 500 kontakter, og hver av disse har 500 kontakter, søker LinkedIn i en base på 250.500 kontakter. Noen skarpe hoder vil hevde at et antall av kontaktene vil være overlappende, og at totalen derfor er mindre. De har rett, men selv om vi reduserer med 20% for overlapp, så vil basen i det siste eksempelet være på 200.000 personer.

Det sier seg selv at hvis du er på jakt etter nye forretningspartnere, finner du flere aktuelle jo større basen er.

Omgivelsene endrer seg stadig raskere, og i morgen får du behov for å finne kontakter du ikke drømmer om i dag. Nye kontakter finner du gjennom aktiv nettverksbygging, og da fremstår LinkedIn fortsatt som det beste verktøyet.

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedIn, den viktige overskriftenMultimediafunksjonen, sagt hvor enkelt det er å bygge nettverk, og ikke minst sagt at LinkedIn gjør deg best der du er i dag. Bruk abonnementsfunksjonen til høyre i skjermbildet for å få varsel om kommende innlegg.

Jeg er senior rådgiver i SEMCO International AS med fokus på digital kommunikasjon. Jeg hjelper deg og dine kolleger med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, og du finner meg på edgar.valdmanis@semco.no og 95234608

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits