Vet du nok om overskriften på LinkedIn?

Blant alle sosiale plattformer virker LinkedIn å være det eneste stedet på nett der brukerne konsekvent legger ut nåværende stillingstittel. På de fleste andre sosiale plattformer legger en del ut tittel første gang de registrerer seg, og så glemmer de det. Eller  de legger ut noe "artig" som ikke sier mye om hva de driver med. Eller de sier ikke noe om det i det hele tatt.

Det siste er helt OK på rent sosiale plattformer som Facebook, men du bør ikke glemme nettverksmulighetene på LinkedIn.

Det mange ikke er klar over, er at de kan utnytte Overskriften (det mange kaller "tittelen") til å markedsføre seg skikkelig. Feltet heter "Heading" på engelsk, derfor kaller jeg det "Overskrift" på norsk.

Feltet har plass til 120 tegn, så hvis du bare skriver "Prosjektleder", "Økonomisjef" eller lignende, misser du en god mulighet, eller rettere - du misser mange muligheter.

Hvis du ser på min profil, ser du at jeg har utnyttet mine 120 tegn til det ytterste.
Dersom du søker på "Rådgiver", som er tittelen min, kommer jeg opp. Men....
Dersom du søker på "Forfatter" kommer jeg også opp.
Dersom du søker på "Foredragsholder" kommer jeg også opp.
Dersom du søker på "Blogger" kommer jeg også opp.




Det er fordi LinkedIn ikke er et sosialt medie som mange andre, LinkedIn er en sosial Nettverksplattform. Derfor legges det til rette for at brukerne skal finne hverandre. De skal finne personer de kjenner fra før og knytte kontakt på ny. Samtidig skal de finne nye kontakter. Da må man ha gode søkemuligheter, og muligheter for å søke etter ulike stillings-titler eller fagområder.

Les også: Den unike LinkedIn-funksjonen få kjenner til

Du står fritt til å velge hvordan du utnytter dine 120 tegn. Noen velger å skrive en salgspitch, slik Kyle Sulerud har gjort. Det er ikke så mange som søker på den lange setningen hans, men om du søker på noe med "AdWords" så kommer han opp fordi det begrepet inngår i hans overskrift. Og når han først kommer opp i søket, så er jo pitchen ganske bra synes jeg.



Et mer alminnelig eksempel er Astrid Cooper som lister en del fagområder man kan anta at folk søker etter.



En av de mer kreative igjen er Henrik Morken Nielsen. Det er ikke så mange som søker på "anbefalt av...", men kommer du over profilen hans er det en ganske sterk liste med name-dropping som er umiddelbart synlig.

Alle disse er eksempler på hvordan du kan utnytte overskriften din bedre i nettverks-sammenheng. Dersom du kjenner til andre som har utnyttet muligheten, og fortjener framsnakking, er det hyggelig om du tipser meg.

Jeg har tidligere skrevet om søkefunksjonen i LinkedIn, og det finnes flere unike poeng i LinkedIn. Du kan lære om alle disse på en workshop den 30.september. Klikk på banneret nedenfor og meld deg på - du er velkommen!



Jeg er senior rådgiver i Valdmanis & Co AS med fokus på digital kommunikasjon. Ønsker du og dine kolleger hjelp med web, LinkedIn og andre sosiale medier, video med mer, finner du meg på edgarvaldmanis@gmail.com og 95234608

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits